Amsterdam - Dubai - Singapore - Sydney - Byron Bay - Reisverslag uit Byron Bay, Australië van Robin Vogel - WaarBenJij.nu Amsterdam - Dubai - Singapore - Sydney - Byron Bay - Reisverslag uit Byron Bay, Australië van Robin Vogel - WaarBenJij.nu

Amsterdam - Dubai - Singapore - Sydney - Byron Bay

Door: Robin

Blijf op de hoogte en volg Robin

06 Oktober 2013 | Australië, Byron Bay

Nou daar zit ik hoor, in een backpackers travel agency waar er gratis internet is en computers aanwezig zijn! Eindelijk een beetje tijd gevonden om mijn allereerste officiele reisverslag te typen.. Nu pas merk ik hoeveel ik al heb meegemaakt in zo'n korte tijd!

Maar om even bij het begin te beginnen..

Maandagochtend 23 september was het zover, klaar voor vertrek, alles ingepakt en de auto ingeladen. Met z'n allen onderweg naar Schiphol om afscheid te nemen van mij. Wat achteraf toch moeilijker is dan ingeschat. Met toch echt wel wat dubbele gevoelens liep ik richting de douane terwijl ik de meest belangrijke mensen in mijn leven achter me liet voor de komende 11 maanden. Gelukkig was ik niet alleen! We hadden een groepje van 6 andere Hollanders om de reis van ons leven te maken.

Om half 4 waren we door de douane geweest en zaten we in ons vliegtuig richting Dubai. De eerste paar uur vliegen viel wel mee. Een aantal filmpjes gekeken (Monsters University!) en 2 keer eten gehad. Om 2 uur 's nachts (lokale tijd Dubai) kwamen we aan op bestemming van de eerste overstap. In Dubai moesten we 3 uur wachten voor we konden boarden naar het volgende vliegtuig, dus onze ogen uitgekeken op het overal glimmende en met marmer betegelde vliegveld! En ook wat gegeten (McDonalds haha). Om half 4 's nachts konden we boarden voor de vlucht naar Singapore. En wat een helse vlucht. Nou ja, de vlucht was goed maar ik heb echt NIET kunnen slapen. Slapen in vliegtuigen, bussen, etc. is echt niet voor mij weggelegd. Uiteindelijk kwamen we rond 3 uur 's middags (lokale tijd) aan in Singapore! En even serieus, welk vliegveld is nou helemaal bedekt met vloerbedekking! Het was daar zo schoon en netjes, echt niet te geloven.
Nadat we onze backpacks hadden teruggevonden bij de bagageband (ze lagen er naast ipv erop??) stond er achter de glazen want een Singaporees (?) met een bordje van onze reisorganisatie te wachten. Hij bracht ons naar het Royal Newton Hotel, waar we 1 overnachtig hadden. En eenmaal buiten om de bus in te stappen kwam de eerste hitteklap over ons heen, damn wat is Singapore tropisch warm!

Na aankomst in het hotel zijn we allemaal direct gaan douchen. Na zo lang vliegen voel je je echt niet fris haha. Daarna zijn we naar de dichtstbijzijnde Mall geweest om wat boodschappen te doen. 's Avonds zijn we in datzelfde winkelcentrum gaan eten bij een italiaans fastfood restaurant, wat lekkerder smaakte dan verwacht! Na het eten ons eerste 'buitenlandse' biertje gedronken op een terrasje bij een cafe dat 'the flying pig' heette :') om vervolgens helemaal uitgeput terug te wandelen naar het hotel. Heerlijk geslapen die nacht, een bed kan zo fijn zijn na 18 uur vliegtuigstoelen!

De volgende ochtend hadden we gelijk een druk programma, we moesten voor 9 uur hebben gegeten, gedouched, spullen ingepakt, uitgechecked zijn etc. Want we hadden een 'Citytour'! Nou wist ik dat Aziaten in Europa altijd overal foto's van maken en snel doorgaan, maar dat verwachten ze dus blijkbaar ook van toeristen in hun land :') Eerste stop was de botanic gardens van Singapore, de grootste orchideeen tuin ter wereld, met planten en bloemen die alleen daargroeien. Hier konden we welgeteld wel 10 minuten rondhangen. De volgende 4 a 5 stops bestonden ook uit 5 en 10 minuten.. Dus het was letterlijk: bus uit, foto's maken, bus in, rijden, bus uit, foto's maken, bus in etc. Maar wel veel mooie dingen gezien! Singapore is echt een mooie stad, als je van nieuwe steden houd. Na de citytour moesten we nog 5 uur wachten tot we werden opgehaald bij het hotel om weer naar het vliegveld te gaan, door naar Sydney!

Om half 9 die avond verlieten we Singapore alweer om dan eindelijk echt naar Australie te gaan (sorry dat ik geen puntjes op de e doe, maar dat werkt anders op dit toetsenbord of zo ..). Na een wederom slapeloze nacht en 2 films verder kwamen we om 6 uur 's ochtends aan in Sydney. Om zo snel mogelijk over onze jetlag heen te komen was ons aangeraden om pas 's avonds te slapen rond 9 uur. Wat voor mij echt een onmogelijke opgave was.. Maar toch geprobeerd!

Na onze aankomst bij het Wake Up! hostel in het centrum van Sydney konden we nog niet inchecken, dat kon pas om 12 uur. Maar we konden wel onze bagage dumpen in de daarvoor bedoelde ruimte en alvast even douchen! Waar we allemaal dolgelukkig mee waren. Na onze douche zijn we de stad gaan verkennen en naar The Opera House en The Harbour Bridge gelopen! Echt bizar om die gebouwen eindelijk in het echt te zien, heel onwerkelijk ook.

De volgende ochtend hadden we een orientatie in het Work and Travel Company kantoor over Australie, werk zoeken en vinden etc. en heb daar met Valerie, een travel agent die daar werkzaam is om je te helpen met het uitstippelen van je reis, het eerste gedeelte van mijn reis in te plannen. Want op advies van velen ben ik zonder plan vertrokken. Ik heb die dag een Greyhound Buspass geboekt waarmee ik van Sydney tot aan Cairns kan reizen en dan zelf kiezen waar ik er tussendoor uit wil. Enige probleem is, is dat ie 3 maanden geldig is (kan hem wel tot 6 maanden verlengen voor $30) en dat je er maar 1 kant mee op kan, dus teruggaan is geen optie. Ook heb ik alvast mijn buspas voor Nieuw-Zeeland gekocht, waar ik in februari een tijdje rond ga hangen :).

Die avond hadden we onze eerste echte Ozzie pubcrawl met andere deelnemers van de Work & Travel Company! Maar na de eerste 2 pubs kon Esther (meisje uit NL die hetzelfde programma heeft als ik en waarmee ik o.a. samen heb gereisd vanaf Amsterdam) er niet inkomen omdat ze geen officiele ID bij zich had. Dus ik offerde mezelf op om met haar haar ID op te halen uit het hostel. Eenmaal in onze kamer aangekomen, zat het vol met Duitsers (waar er hier in Australie 4,2 miljoen backpackers van zijn, echt WTF iedereen is Duits hier ..) Maar ze waren wel superchill en hebben een aantal drinking games met ze gedaan, wat eigenlijk veel gezelliger was dan de pubcrawl haha. We zijn daarom een groepje geworden en met z'n allen op eigen houtje het nachtleven van Sydney zijn gaan verkennen. We kwamen uiteindelijk in een supergrote gave club met beneden een DJ en boven een liveband. Natuurlijk stonden wij bij de liveband! Was echt een leuke avond.

De volgende ochtend zijn we naar Bondi Beach gegaan, op dat moment had ik pas door hoe groot Sydney is! Het kostte ons anderhalfuur om van het hostel met de trein en de bus naar Bondi te gaan. Maar het was het waard! De eerste echte lifeguards en surfers gespot. Beetje jammer alleen dat het keihard waaide (we werden echt gezandstraald daar) en dat het water nogal koud was.. Maar dat mocht de pret niet drukken, we zaten tenslotte in Australie, Sydney op het meest beroemde strand ter wereld!

Na het strand zijn we naar China Town gegaan voor goedkope boodschappen en eten gaan koken. Daarna redelijk op tijd naar bed gegaan, want de volgende dag hadden we een trip geboekt naar The Blue Mountains! Dat was echt zo gaaf. Op de 2 uur durende busreis naar The Blue Mountains heb ik de eerste wilde kangoeroes gespot! Het waren er maar 2 en heel ver weg, maar toch ik heb ze gezien! Daarna hadden we onze eerste stop, we zijn via een gigantische trap en tropisch regenwoud achtig bospad een heel stuk naar beneden gewandeld om uit te komen bij een prachtige waterval! Helaas daarna die trap ook weer op moeten klimmen. Vervolgend hebben we ergens gelunched (pestopasta salade en rijk belegde broodjes) gingen we door naar The Three Sisters, ook weer via een hele mooie tocht door de bergen. Het verhaal achter de Three Sisters is echt heel gaaf, google maar eens als je daar tijd voor hebt :) is een beetje te lang om te typen haha!

Toen we weer terugwaren bij ons hostel was het tijd om de spullen weer bij elkaar te rapen, want we hadden allemaal een beetje een route uitgestippeld om onze reis voort te zetten. Helaas ging iedereen een andere kant op.. Esther richting Melbourne met de bus van 9 uur, 2 andere Nederlandse jongens van onze groep bleven nog 1 nacht, waarvan 1 nog geen idee had wat hij van plan was en de ander de volgende dag met het vliegtuig naar Cairns ging. En ikzelf had die avond een bus naar Byron Bay. Eerste afscheid van mensen waar je heel snel een band mee opbouwt. Jammer, maar het hoort erbij dus moet er maar aan wennen.. Eenmaal in de bus begon de volgende helse reis.. 13 uur in de bus zitten is echt verschrikkelijk! Ik dacht dat zo'n bus wel een beetje slaapbaar moest zijn, nou niet dus haha. Mezelf halfliggend vastgezet in de gordel zodat ik er niet af zou vallen, geprobeerd te slapen. Tevergeefs.. Na een stuk of 4 en 1 tussenstop verder kwamen we om kwart over 10 's ochtends dan eindelijk aan in Byron Bay!! Op de reis hier naar toe heb ik een groepje Duitsers leren kennen wat eigenlijk direct klikte. Ik had mijn hostel al geboekt (Backpackers In on the Beach, wat letterlijk aan het strand ligt) en heb hen zover gekregen daar ook naartoe te gaan. Waar ze behoorlijk blij mee waren haha! Met hen heb ik de afgelopen week hier in Byron doorgebracht, en echt het is hier paradijs!!

Byron Bay is een redelijk klein kustplaatsje vol met relaxte laid back mensen, surfers, vakantiegangers, hippies, backpackers en ga maar door. Ik heb superveel leuke mensen leren kennen en alweer afscheid van een aantal moeten nemen. Ik zat op een kamer net Ruben, een jongen uit Nieuw-Zeeland die zich ook gauw aan ons groepje heeft toegevoegd. De eerste avond zijn we naar de vuurtoren van Byron Bay geweest waar je echt een supermooie zonsondergang kunt zien en waar zich het meest oosterlijke puntje van Australie bevindt. Je ziet daar dus de zon als allereerste ondergaan.

We zijn op dag 2 of 3 in Byron naar Nimbin gegaan. Nou als je van de seventies houd en het flower power sfeertje, dan moet je daar gaan wonen haha! Blijkbaar is blowen daar een soort van gedoogd. En nog geen 5 minuten nadat we de bus waren uitgestapt werd er ons al 'Magic Cookies' aangeboden. Ik heb ze heel wijs afgewezen maar de rest van de groep heeft ze wel gekocht. Beetje jammer voor hen dat er niks gebeurde en dat ze $10 per cookie moesten betalen :")

's Avonds weer uitgeweest hier! Er zijn echt een aantal leuke uitgaansgelegenheden: de Cocomangas, Cheeky Monkeys (waar iedereen het altijd over heeft haha) en the Beach Hotel waar meestal een live band is :)

Verder heb ik nog 2 superleuke Australiers uit Sydney leren kennen waar we laatst echt een geweldige avond mee hebben gehad! Beide waren leraressen op een basisschool en nou, die docenten kunnen feesten zeg haha!

Ondertussen ben ik verhuisd van hostel omdat de andere al vol zat.. Blijkbaar is er een lang vakantie weekend in Australie en is het maandag Labourday. Dus vol met stress toch nog een aantal nachten kunnen boeken in het Aquarius hostel, waar ik nu met een Duits meisje van onze groep 'woon'.

Zij heeft wel een baantje kunnen vinden hier, als een soort WOOFFING (ergens werken voor ong. 4 uur per dag voor accommodatie, internet en eten). Ik heb echt al 20 CV's verspreid maar nog niks gevonden.. En alles is zooooooo duur hier, dat ik morgen vertrek naar Brisbane. En vandaag, omdat ik toch naar boven ga, een aantal trips heb geboekt. Het is zonde om de mooiste dingen hier over te slaan. Helaas is het echt fucking fucking duur.. Maar ik heb een goed aanbod gekregen en de prijs omlaag weten te krijgen :D Ik heb namelijk mijn trip naar de Whitsunday Islands (google!), Fraser Island (ook googelen!), een Everglade trip in Noosa, een accomodatie voucher (korting op hostels aan de oostkust) en een gratis voucher om een fiets te huren in Cairns gekocht voor $800,- ipv $1070 :) en dat is incl 'fees'. De Fee's zijn dingen waar je hier echt overal extra op moet letten. Vaak boek je hier iets en moet je extra betalen als je arriveert bij je excursie.. Dus ik moest 645 dollar betalen in het backpackers reisbureau en de overige dollars betaal ik bij de trips zelf. En ze zitten niet vast aan specifieke data, die mag ik zelf kiezen en plannen :) een goede deal dacht ik zo.

Nou ik denk dat ik al ongeveer een uur zit te typen terwijl het buiten 30 graden is. Denk dat ik zo nog even naar het strand ga, er zijn veel walvissen te zien op dit moment! En nog even een laatste duik nemen voor ik (al huilend) Byron Bay moet verlaten..

See ya! &No Worries

Robin.

  • 06 Oktober 2013 - 18:48

    Sophie:

    Gewoon nog terug gaan naar Byron hoor roob! je hebt daar vast nog wel tijd voor. en wat zullen je tripjes leuk worden! hopelijk mooi weer en ik kijk uit naar je foto's en verhalen! X soof

  • 07 Oktober 2013 - 11:20

    Joyce:

    Klinkt allemaal suuuuper gaaf! Geniet ervan en laat gauw wat foto's zien hihi!

    kuuuuus
    xxxxxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Robin

Actief sinds 01 Sept. 2013
Verslag gelezen: 340
Totaal aantal bezoekers 4528

Voorgaande reizen:

23 September 2013 - 20 September 2014

Robin goes Down Under!

01 September 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: